DENSIQ om trygghet och enkelhet
En enda åtkomstpunkt till en mängd finansiell data från flera företag över Europa: Den svenska marknadsledaren inom tätningsteknik DENSIQ förstod omedelbart värdet av Bright Analytics erbjudande. ’Vi gillar att lita på människor tills de bevisar motsatsen. Vårt förtroende för Bright Analytics har visat sig vara rätt’. CFO Richard Skoglund och Group Business Controller Johan Ehlinger delar sina första erfarenheter med Bright Analytics från företagets huvudkontor i Göteborg, Sverige.
Som en konsekvens av dess snabba tillväxt och geografiska mångfald fick DENSIQ kämpa med olika typer av finansiella data och system. Dess företag använde olika ERP-teknologier, vilket gjorde det svårt att konsolidera och ’tala samma finansiella språk.’ Richard Skoglund, CFO: ’Vi saknade uniformitet för att titta på data. Vi behövde ’en enda sanning’ och helst samma affärssystem överallt, så vi funderade på att implementera ett helt annat och gemensamt affärssystem i alla länder. Men den övervägda lösningen blev väldigt dyr. Det var svårt att försvara inför vår styrelse, särskilt eftersom flera företag nyligen implementerat nya affärssystem.’ Efter ett tag blev DENSIQ kontaktad av Lucas Carette från BrightAnalytics Sverige. Skoglund fortsätter: ’Jag fick telefonkontakt på våren 2021. Lösningen från BrightAnalytics visade sig vara spot-on. Jag gick till min controller Johan, och sa: ’Jag tror att jag har hittat den heliga gralen’!’.
Efter några online demonstrationer beslutade DENSIQ att teckna ett avtal med BrightAnalytics. Skälen till deras beslut är uppenbara. Skoglund: ’I grund och botten är BrightAnalytics en ’connector’, en sköld ovanpå varje affärssystem i våra olika företag.’ Ehlinger: ’det gör det enkelt att extrahera data i en unik plattform. Den erbjuder sin egen lösning för att skapa ett ’data layer’. Det är som om alla våra företag hade samma affärssystem.’ Enligt DENSIQ är fördelarna många: enkelhet, användbarhet, pris/värde förhållande, enkel och snabb installation och stabilitet.
Installationen av BrightAnalytics var tydligen en ’piece of cake’. Ehlinger: ’det mesta gjordes på distans från Belgien. Knappt en månad efter avtalets undertecknande var BrightAnalytics igång. Det behövdes inte mer än några timmars träning för att få alla att använda systemet.’ Skoglund: ’Till och med vår VD, som inte är en finanskille, leker nu med vår ekonomiska data. Det ger honom värdefulla nya insikter.’
Eftersom lanseringen av BrightAnalytics först går tillbaka till sommaren 2021 har inte alla funktioner installerats eller använts ännu. Skoglund: ’Vi växer genom att förvärva nya företag. Ett nästa steg blir att installera BrightAnalytics vid våra nya förvärv.’ Därefter kommer budgetering och prognoser att stå på BrightAnalytics-menyn. Både Skoglund och Ehlinger ser fram emot det: ‘vi är övertygade om framgången för vårt samarbete med BrightAnalytics. Vi är ju svenskar, ni vet: vi litar på människor tills de bevisar motsatsen. BrightAnalytics har visat att vi har rätt.’
Svenska DENSIQ är marknadsledare och erbjuder helhetslösningar inom tätningsteknik till processindustrin. Företaget erbjuder ett brett utbud av tätningsprodukter, tjänster och teknisk konsultation. Med cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 300 miljoner SEK har företaget kontor och kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland liksom i Liechtenstein och Österrike.