VOKA – programvaran för små och medelstora företag som gör det möjligt för företagsledare att se företagets status med bara några få klick.
Om du vill gå framåt som företag måste du inte bara ha en överblick över alla relevanta finansiella och operativa data, utan du måste också kunna tolka dem korrekt. Sedan september 2012 har Pittem-baserade BrightAnalytics gjort sitt yttersta för att uppnå detta. Detta små och medelstora företag utformar programvara som gör det möjligt för företagsledare och chefer att se hur deras företag mår med bara några få klick. “Ju mer komplex företagsstrukturen är, desto mer mervärde kan vi skapa med våra lösningar”, vet delägarna Olivier Seynhaeve, Lode Bogaert och Merijn Demuynck.
Den ledande trion bakom BrightAnalytics lärde känna varandra när de alla arbetade för Accent Interim. “Lode var ekonomidirektörens högra hand där, medan Merijn och jag arbetade på IT-avdelningen”, säger Olivier Seynhaeve. “Känslan att starta ett eget företag blev allt starkare. Efter att ha inrättat ett komplett system för finansiell rapportering för ett Gimv-deltagande tittade vi på vilken programvara som fanns tillgänglig på marknaden för flamländska små och medelstora företag. När det visade sig att mindre företag nästan uteslutande måste vända sig till de stora aktörerna för en ganska dyr lösning, utvecklade vi vår egen plattform för finansiell rapportering. Vi har marknadsfört denna sedan juni förra året under namnet BrightAnalytics. Vårt moderbolag, B-Bright, som vi startade i september 2012, fokuserar på HR-programvara, särskilt affärsapplikationer i molnet.”
BrightAnalytics lösningar är utformade för att göra det enkelt för ett företags siffror att nå ut till rätt personer. “Det handlar om att levandegöra uppgifterna så att en företagsledare vet helt enkelt var företaget står och vilka åtgärder som behöver vidtas”, säger Lode Bogaert. “Eftersom vi alltid använder samma metoder är det en användarvänlig lösning som alla förstår på femton minuter. Våra lösningar ser enkla ut, men det finns mycket intelligens under huven. Under de senaste åren har vi främst investerat i att locka till oss kompetent personal (fyra fast anställda plus en frilansare), snarare än i en modern affärsbyggnad.”
Under de senaste åren har företaget byggt upp en intressant kundportfölj genom sitt nätverk, särskilt i östra Flandern och Antwerpen. “Eftersom vi också arbetar aktivt på den västflandriska marknaden genom en representant skapar vi gradvis mer varumärkeskännedom i vår egen region”, säger Merijn Demuynck. “Vi har nära till ekonomiska tillväxtcentra som Roeselare och Lille och hoppas kunna fortsätta att slå igenom i triangeln Kortrijk-Gent-Bruges. Vi siktar främst på tillväxtföretag som kanske också har utländska ambitioner. Vår avsikt är att växa tillsammans med våra kunder, även om det innebär en mer komplicerad företagsstruktur. Det är just då som vi kan understryka vårt mervärde ännu mer.”
Förutom finansiell rapportering upplever BrightAnalytics också ett växande behov på marknaden av verktyg för verksamhetsrapportering. Lode Bogaert: “Företagen vill veta vilka produkter som säljer bäst, var marginalerna är högst, hur de olika segmenten utvecklas, men också vilken kundansvarig som kan presentera de bästa siffrorna. Vi gör detta genom att koppla ett verktyg för verksamhetsrapportering till företagets ERP-paket och se till att programvaran är lätt tillgänglig även på mobila enheter (smartphone, surfplatta osv.). Cheferna konsulterar ofta siffrorna hemma, på kvällen eller på helgen. Det är viktigt att de kan begära både ganska allmänna uppgifter och mycket detaljerade analyser.”
Bra rapporteringsverktyg måste vara mycket aktuella och kunna ge en bra bild av det operativa och ekonomiska läget utifrån fem till sex nyckelfaktorer (så kallade KPI:er). “Medan det finansiella verktyget är en plug & play-applikation tar installationen av ett operativt verktyg mer tid, eftersom vi också vill förstå kundens processer ordentligt”, förklarar Olivier Seynhaeve. “Ändå lyckas vi leverera även dessa verktyg inom en månad. Vi hanterar allting själva för att kunna garantera optimal kvalitet.”
De tre partnerna kompletterar varandra på ett mycket bra sätt och håller sig uppdaterade om varje fall genom regelbundna konsultationer. “Precis som våra kunder vågar vi också fullt ut uttrycka våra tillväxtambitioner. Efter vår utnämning till Trends Gazelle Starter i år skulle det vara fantastiskt om vi så småningom kunde bli en riktig, snabbväxande Trends Gazelle”, avslutar Merijn Demuynck.
Källa: Entrepreneurs Voka West Flanders, 27 februari 2015.