Med starten av coronapandemin i mars 2020 började en period av osäkerhet för Van der Erve Europe – en internationell aktör som specialiserat sig på tillverkning av licensierade och märkeskläder. Vad skulle hända med företagets kassaflöde, nu när både kunder och leverantörer gjorde det känt att de inte visste vad de kunde förvänta sig? Dags för ett verktyg som kan göra en kassaflödesprognos.
“När coronakrisen bröt ut fick vi signaler från både kunder och leverantörer som fick oss att inse att det började bli avgörande att noga övervaka vårt kassaflöde”, inleder Bart Van den Broeck, CFO för Tomtree, holdingbolaget ovanför Van der Erve Europe . “Fram till dess gjorde vi kassaplanering, men bara några gånger om året, med hjälp av Excel-ark. Det var väldigt tidskrävande, eftersom det fortfarande var en till stor del manuell process. Nu ville vi också utvecklas till en veckovis kassaflödesprognos , för att kunna fatta bra beslut. Så vi gick på jakt efter mjukvara.”
Det var KBC som rekommenderade BrightAnalytics till Van der Erve Europe, varefter en konsult specialiserad på kassaflöde jämförde olika mjukvaruleverantörer. “Efter demon visste vi att vi ville gå med BrightAnalytics. Även om de inte har ett rent kontantverktyg, men vi såg direkt att deras var en användarvänlig, mycket modulär och lätt konfigurerbar programvara. Det tydde på att verktyget kunde anpassas till vår situation och att steget till automatisering var lätt att ta, säger Bart.
Det senare var viktigt för Van der Erve Europe, eftersom företaget – till skillnad från de flesta andra organisationer – inte jobbar med budgetar för att uppskatta framtiden. “Programvaran förutsätter ofta att du har en budget, och det är din prognos. Vi arbetar på olika sätt. Det fantastiska är att BrightAnalytics omedelbart meddelar: “Vi kan göra det. Vi anpassar oss.”
Nu när BrightAnalytics har automatiserat kontantplaneringen för Van der Erve Europe har företaget tillräckligt för att göra rapporteringen och analysen på två timmar, medan detta brukade ta en hel dag. Och under tiden har även den så kallade kassaflödesprognosen integrerats: “En personlig kort- och långtidsprognos byggdes, motsvarande vad vi ville se”, fortsätter Justyna Gorna, CFO Van der Erve Europe. “Utöver det upptäckte vi att vi också kunde generera effektiva och korrekta rapporter om andra frågor och på så sätt komma fram till nya insikter. Till exempel ger verktyget oss nu också inblick i vårt dollarkrav – viktigt med tanke på att vi är en internationell aktör – och den månatliga P&L körs också genom BrightAnalytics. En ‘försäljnings- och marginallista’ ger oss insikt i vår försäljning och marginaler.”
“Utan BrightAnalytics hade vi inte haft samma insikt idag”, fortsätter Bart. “Alternativt hade vi behövt involvera flera resurser, vilket skulle göra det mer komplicerat och tidskrävande ändå, och öka chansen för manuella fel. Eftersom datan kommer direkt från källan nu kan vi vara säkra på att det som kommer ut ur BrightAnalytics är korrekt.”
Därefter har Van der Erve Europe implementerat verktyget inom företaget steg för steg. “Ju mer vi börjar använda BrightAnalytics, desto oftare får vi förfrågningar från kollegor om att skapa ytterligare rapporter”, säger Bart. “Så bollen rullar, och det dyker upp många idéer för att komma med nya insikter. Vårt motto är: kan vi effektivisera vårt arbete eller om det ger oss nya insikter, då gör vi det. Och BrightAnalytics svarar alltid smidigt och snabbt. Vår kontakt på företaget är inte en IT-kille utan en finansanalytiker. Det gör samtalen och sökandet efter lösningar mycket lättare. Han förstår vart vi vill gå väldigt snabbt och kan översätta detta till BrightAnalytics språk.”
I slutet av detta år planerar holdingbolaget Tomtree också att få sina andra två textilföretagskretsar, Beconnected och Beconnected Industrial, kopplade till BrightAnalytics. När alla affärskretsar ansluter till paketet kan vi skapa den konsoliderade rapporteringen. För närvarande har vi endast koncernredovisning på holdingbolagsnivå. I framtiden kommer vi att kunna övervaka KPI:er på daglig basis baserat på förvaltningsredovisning eller rapportering. Detta kommer att vara helt nytt för vårt företag. Slutligen, en separat instrumentpanel för vårt varumärkes- och licensteam och en för webshopteamet säkerställer att BrightAnalytics ger oss multifunktionellt stöd i hela företaget i våra dagliga beslut.”