På tio minuter analyserar våra representanter hela sin kunds historia.

-Annemarie Bogaert, Finance Manager
"BrightAnalytics var en frisk fläkt när det gäller konsolidering."
- Annemarie Bogaert, Finance Manager

Integrationer i bruk

Moduler i bruk

Tydlig data för riktad försäljning

Serax utvecklar och distribuerar inredning, livsstilsprodukter, servis och belysning. Representanterna tar sig varje dag ut på vägen till ett stort nätverk av butiker. De har nyligen börjat förbereda sina egna säljintervjuer med BrightAnalytics. Genom plattformen har de allt till hands: aktuell data per kund, samling och även internationella resultat.

Med Axel är den andra generationen Van Den Bossche för närvarande vid rodret för Serax. På den tiden gjorde deras mamma unika blomkrukor och keramik för florister och trädgårdscenter. För cirka 15 år sedan lades den första servisen till sortimentet. ”Faktiskt ligger keramik och porslin nära varandra”, säger finanschef Annemarie Bogaert på Serax. ”Materialen och formerna liknar varandra. Med det i åtanke har vårt sortiment fortsatt att växa. Idag finns även bestick, dekoration och nyligen belysningsarmaturer.”

Enkel konsolidering

I oktober 2017 anslöt sig en ny investerare till familjeföretaget med Buysse & Partners. Därifrån växte kravet på enkel och tydlig rapportering. ”Buysse & Partners hade erfarenhet av BrightAnalytics som ett finansiellt verktyg och rekommenderade plattformen för vårt innehav”, säger Annemarie Bogaert. ”Det var en lättnad för mig. Tidigare har jag upprättat koncernsiffror via balansräkningar, årsbokslut och Excel-listor. Eftersom vi har olika enheter inom vår grupp tog dessa konsolideringar för mycket tid.”

Försäljningsguide

De ekonomiska möjligheterna med BrightAnalytics används verkligen på Serax. Men framför allt inom verksamhetsdelen fann de anställda ett värdefullt verktyg för arbetsplatsen. Och på fältet. Kommersiell direktör Sebastien Van Der Elst: ”Våra representanter har all värdefull bakgrundskunskap för sina kundbesök till hands via denna enda plattform. På tio minuter analyserar de hela historien om en handlare på Serax.” Tidigare har kontorspersonalen analyserat siffrorna från olika databaser för varje kund. Nu, med några klick på skärmen, drar representanterna själva intressanta slutsatser. ”På lands-, kund-, designer- eller säljarnivå för att utvärdera sina egna resultat. De kan till exempel se vilka samlingar som går bra och vilka som inte gör det. Och så vet våra representanter också var deras kunder behöver ett lyft eller vad som passar in i deras framgångsrika erbjudande”, säger Van Der Elst. Marknadsavdelningen upptäcker snabbt de så kallade slow movers, en del av sortimentet som är svårare att ta till sig i butikerna via BrightAnalytics. Resulterar i riktade marknadsföringskampanjer.

Motverka fördomar

Förutom en riktlinje för möten används BrightAnalytics även på Serax för att bli av med fördomar och felaktiga antaganden. I figurer och i tydliga bilder. ”Tänk bara på samlingar som Pascal Naessens, som gör det väldigt bra. Vissa kunder är övertygade om att folk köper den kollektionen bara på grund av namnet. Siffrorna visar även försäljningsframgångar utomlands, där Pascale Naessens inte är känd. Kollektionen är helt klart en hit på grund av utseendet. Vi kan stryka den fördomen från bordet med en graf”, illustrerar Annemarie Bogaert.

Att växa till en projektmarknad

Medan sälj- och marknadsföringsteamet alltmer integrerar BrightAnalytics i sin dagliga verktygslåda, fortsätter Serax att titta ambitiöst på marknaden. ”Med vår senaste belysningslinje fortsätter vi att växa till totala projekt. Det är där framtiden ligger. Så nästa år kan det mycket väl finnas en tredje pelare, projektmarknaden.”

logo flower

Fördelarna med BrightAnalytics enligt Serax:

  • Snabb konsolidering av siffrorna
  • Specifik kundövervakning med ett klick
  • Aktuella data för att förbereda säljsamtal
  • Konkreta siffror och rapporter för att motverka fördomar
  • Upptäck snabbt långsamma rörelser för riktade marknadsföringskampanjer

Nyfiken på vad BrightAnalytics kan göra för dig?